Μπορώ να έχω ελεύθερο γεύμα στη διατροφή μου;

Ποια δημητριακά να διαλέξω;
25/09/2020
Κολοκύθα , η πρωταγωνίστρια του φθινοπώρου!
05/10/2020

Με τον όρο ελεύθερο γεύμα ή αλλιώς cheat meal ,συνήθως οι διαιτώμενοι αναφέρονται σε κάποιο πρόχειρου τύπου φαγητό όπως είναι η pizza, το burger κλπ και το οποίο συνήθως δεν συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα διατροφής τους. Υπάρχει λοιπόν η τάση πολλοί από τους διαιτώμενους να ζητάνε να έχουν ένα cheat meal εβδομαδιαία.

Πόσο βοηθητικό είναι όμως ένα cheat meal;

Αρχικά με τον όρο ελεύθερο γεύμα ακούγεται ότι αυτό που θα επιλέξει o καθένας είναι κάτι απαγορευτικό που δε μπορεί να καταναλώσει μέσα στο πλάνο διατροφής του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γίνεται αυτόματα μια κατηγοριοποίηση των τροφίμων σε καλά και κακά ή απαγορευμένα τρόφιμα. Έτσι λοιπόν , η κατανάλωση οποιουδήποτε τέτοιου τροφίμου μπορεί να δημιουργήσει τύψεις και ενοχές σε εκείνον που θα επιλέξει να το καταναλώσει.

Ακόμα , το να περιμένει κάποιος όλη την εβδομάδα για να μπορέσει να καταναλώσει το cheat meal του σημαίνει ότι τις υπόλοιπες μέρες δε τρώει ελεύθερα και άρα καταπιέζεται. Είναι πολύ εύκολο λοιπόν τη μέρα του ελεύθερου γεύματος να γίνει υπερκατανάλωση σε τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά και ανεπιθύμητες θερμίδες τα οποία το άτομο νιώθει ότι στερείται μέσα στην εβδομάδα του. Το αποτέλεσμα θα είναι τελικά το ίδιο το άτομο να σαμποτάρει την επίτευξη του στόχου του.

Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε αρχικά ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα και φυσικά κανένα τρόφιμο δε μπορεί να μας παχύνει από μόνο του. Τα πάντα έχουν θέση σε ένα πλάνο διατροφής αρκεί να δίνουμε βάση στην ποσότητα και στη συχνότητα κατανάλωσής τους.

Επιπλέον , η διατροφή μας καλό είναι να μη συνοδεύεται από τύψεις και ενοχές. Είναι σημαντικό να χτίσουμε μια υγιή σχέση με το φαγητό και να μάθουμε να ακούμε το σώμα μας. Μπορούμε λοιπόν να αναρωτηθούμε τι σημαίνει για μας ελεύθερο γεύμα ; Ποιος είναι ο λόγος που το χρειαζόμαστε τόσο πολύ ενώ ακολουθούμε ένα πλάνο διατροφής;

Συμπερασματικά λοιπόν το cheat meal καλό είναι να αποφεύγεται από τους διαιτώμενους καθώς φαίνεται ότι δε βοηθάει σε μια ισορροπημένη σχέση με το φαγητό. Ο καθένας μπορεί να έχει ένα ενδιαφέρον πλάνο διατροφής που να του είναι αρεστό και ικανοποιητικό και να περιλαμβάνει όλα όσα επιθυμεί στις κατάλληλες ποσότητες και στη σωστή συχνότητα.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος