Προλακτίνη και σωματικό βάρος

Πώς να νικήσω τις λιγούρες και το τσιμπολόγημα;
08/02/2021
Ποιες τροφές να αποφεύγουμε να έχουμε στο ψυγείο μας;
19/02/2021

Η προλακτίνη(PRL) είναι μία ορμόνη η οποία φαίνεται να επιτελεί πάνω από 300 διαφορετικές λειτουργίες στον ανθρώπινο οργανισμό μεταξύ των οποίων και η παραγωγή γάλακτος κατά τη διάρκεια του θηλασμού. Στον άνθρωπο η προλακτίνη παράγεται κατά κύριο λόγο στην υπόφυση.

Σε κάποιες περιπτώσεις η τιμή της προλακτίνης φαίνεται να αυξάνεται φυσιολογικά. Συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού οι τιμές φαίνεται να είναι αυξημένες ,ενώ το ίδιο παρατηρείται και κατά τη διάρκεια του ύπνου αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχει έντονο στρες. Αυξημένες τιμές προλακτίνης παρατηρούμε και σε περιπτώσεις που χορηγείται αγωγή με αντικαταθλιπτικά ή ακόμα και αντισυλληπτικά. Παθολογικές περιπτώσεις που επηρεάζουν τις τιμές της προλακτίνης είναι συνήθως κάποια βλάβη στον άξονα υποθάλαμος-υπόφυση καθώς επίσης και περιπτώσεις υποθυρεοειδισμού και πολυκυστικών ωοθηκών.

Όταν τα επίπεδα της προλακτίνης είναι πιο αυξημένα από τα επιθυμητά τότε μιλάμε για υπερπρολακτιναιμία. Για τις γυναίκες η τιμή της προλακτίνης δε πρέπει να ξεπερνά τα 25ng/ml ενώ για τους άντρες τα 20ng/ml σε συνθήκες νηστείας.

Τα αυξημένα επίπεδα της προλακτίνης λοιπόν φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην μείωση του σωματικού βάρους και πιο συγκεκριμένα φαίνεται να σαμποτάρουν τη διαδικασία. Η υπερπρολακτιναιμία φαίνεται να επηρεάζει τον μεταβολισμό και να προκαλεί αύξηση της όρεξης με αποτέλεσμα μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού και εναπόθεση λίπους κυρίως στην περιοχή της κοιλιάς.

Η θεραπεία της υπερπρολακτιναιμίας έχει να κάνει με την αντιμετώπιση του αιτίου που την προκαλεί. Σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει κάποια φανερή αιτία(ιδιοπαθής υπερπρολακτιναιμία) τότε δεν απαιτείται κάποια θεραπεία παρά μόνο τακτική παρακολούθηση στις τιμές της προλακτίνης.

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην υπερπρολακτιναιμία, καθώς χρειάζεται να ακολουθούμε ένα σωστό και ισορροπημένο πλάνο έτσι ώστε να αποφύγουμε την αύξηση βάρους αλλά και επειδή μελέτες έχουν δείξει ότι ένα φτωχό σε θρεπτικά συστατικά διαιτολόγιο μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση στις τιμές της ορμόνης.

Πιο βοηθητική φαίνεται να είναι η κατανάλωση ψευδαργύρου αλλά και βιταμίνης Β6 ,έλλειψη των οποίων φαίνεται να σχετίζεται με αυξημένα επίπεδα προλακτίνης. Ψευδάργυρο συναντάμε στα οστρακοειδή , στο μοσχάρι, στη γαλοπούλα, σε κάποια γαλακτοκομικά , στους ξηρούς καρπούς και στη μαύρη σοκολάτα. Βιταμίνη Β6 μπορούμε να βρούμε στην πατάτα , το ρύζι , το καλαμπόκι , το αβοκάντο , το σπανάκι και τη μπανάνα.

Συμπερασματικά λοιπόν , φαίνεται ότι ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι ομάδες τροφίμων στις κατάλληλες μερίδες θα συμβάλλουν στη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα της ορμόνης προλακτίνης στον οργανισμό μας.